February 24, 2010

KISAH AKU SEEKOR ANAK BURUNG

"anak duduk diam2 dlm sangkar ni tau . mak nk pg cri cacing , buat dinner" kata ibuku kepada ku , sambil mengepakkan kepaknya sebagai tanda dia sudah ready utk terbang.aku yang belum boleh berkata2 hanya mmpu mengungkapkan "cip , cip !" kepada ibuku sebagai ucapan selamat tinggal . ibuku mahu tersenyum tp apakan daya , paruhnya yg keras menghalangnya drpd tersenyum ke arahku . lalu ibu pon terbang mencari encik si cacing . aku anak kecil , tentulah mahu meng-explore dunia yang baru ini . pesanan ibuku supaya duduk diam2 ku abaikan . aku mahu melihat dunia ! jerit hati kecil ku . lalu ku terimbas akan ibuku , bagaimana beliau mengepakkan kepaknya dan terbang menerjah awan . sedikit demi sedikit , aku bangun dan membuka kepakku . berjaya ! lalu aku berdiri di pinggir sarang , dengan lafaz bismillah , aku cuba mengepakkan kepakku . berjaya ! lalu aku pun terbang . semakin lama semakin tinggi . aku gembira ! hinggalah tiba satu saat , aku hilang kawalan , lalu menjunam ke permukaan bumi . aku pengsan . tidak lama kemudian , aku terdengar ..

"weh ina , ade anak burung patah kaki lah ! eh kesian dia"
" ee , kesian . tp aku takot la nk pegang . ko angkatla dia" .

lalu ku rasakan badanku dia awangan , aku didukung oleh insan bernama myra ini . lalu dibawanya aku kedalam sebuah tempat yg sangat besar , padaku , dan dipenuhi mesin2 yang mengeluarkan angin sejuk dan manusia . inikah dunia ? aku sungguh tidak berdaya .

"weh korg . tgk ni . aku jumpe anak burung patah kaki . kesian dia ! timmy ! buat la something !"
" kesian lah diaa , eh aku rase jom kita buat sarang untuk dia guna sabut yg ckgu bagi ni "
" jom2"

lalu , beberapa minit kemudian , siaplah sarang sementaraku , yang dibuat oleh insan bernama timmy tadi . oh , sungguh baik hati manusia ciptaanMu Ya Allah . lalu , aku diletakkan dalam sarang tersebut dan berehat lah aku . aku dilayan bagaikan raja burung , diselimut , dibelai . ah , bahagia rasanya .

pagi berganti tengahari , berganti petang dan malam pon menyinsing . aku dibawa ke tempat yg mmpunyai byk pintu , yg ku kira rumah mereka . 'eh dorg ade pintu . aku pon nk suruh mak buat pintu lah kt sarang nanti' detik hati kecilku . aku ditempatkan di atas rak kasut . kenapa ? mungkin mereka ada sebab tersendiri .

"nyiaw ! nyiaw !"

eeh , apa tu ? alamak ! binatang berbulu ! comel , tp die tgk aku mcm nk makan . eh , alamak , die dtg dekat lah ! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!! tidak !!

"nyiaw ! nyiaw !"

hajatku untuk meminta ibu membuat pintu di sarang tidak kesampaian ..

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

p/s ; berdasarkan cerita benar , yang aku olah supaya lebih tragik .

2 comments: